Głównym celem zajęć socjoterapeutycznych, prowadzonych przez mgr Aleksandrę Picha oraz mgr Katarzynę Świerczek, w ramach projektu unijnego od września bieżącego roku szkolnego, było eliminowanie ryzykownych zachowań dzieci oraz promowanie zdrowego i bezpiecznego stylu życia.
Zajęcia odbywały się w poniedziałki (13.00 – 15.00; 30 uczestników), wtorek (14.00 – 16.00; 24 uczestników), środy (14.00 – 14.00; 28 uczestników), czwartki (13.00 – 15.00; 30 uczestników).
Zajęcia miały charakter warsztatów i praca odbywała się w dużych zespołach, w mniejszych grupach oraz indywidualnie. Wykorzystywane metody aktywizowały dzieci do zgodnego działania. Realizowana tematyka objęła dwa bloki: I Samopoznanie, II Rodzina i my.
W ramach bloku I Samopoznanie zrealizowano tematy: Poznajmy się, Bezpieczna droga do szkoły, Kaczyce moja miejscowość, Hobby, Kim chcę zostać?, Pamiętajmy o naszych przodkach.
Blok II Rodzina i my obejmował tematy: Nasi bliscy, Wspólnie spędzamy czas, Pomagamy sobie, Andrzejki, Barbórka, Mikołajki, Idą święta.
W ramach zajęć socjoterapeutycznych uczniowie wykonywali różnorodne prace plastyczne np. : plakat zachęcający do udziału w zajęciach pt. „Przystanek Szkoła”, mapęswojej bezpiecznej drogi do szkoły, gry planszowe według własnego pomysłu, wizytówki z imieniem, zimowe obrazki, ozdoby choinkowe techniką orgiami, poduszki świąteczne techniką patchwork, Mikołajki z bibuły i waty, kartki świąteczne, stroiki.
W czasie zabaw konstrukcyjnych z klocków lego i Kliksów powstały różne pojazdy, samoloty, roboty, budowle.
W czasie zajęć dzieci uczestniczyły w zabawach ruchowych i tanecznych. Najbardziej lubiane przez dzieci zabawy to: „Lotnik”, „Malarz”, „Bałwanki i śnieżynki”, „Wąż” oraz taniec w parach do piosenki „Pada śnieg”.
W ramach zajęć dzieci oglądały również bajki na wideo i dvd oraz słuchały nagrań bajek i baśni w wykonaniu polskich aktorów. Odbywało się także wspólne czytanie „Przygód Kubusia Puchatka” oraz legend i baśni z książki „Bajarz Polski”.
Priorytetem zajęć socjoterapeutycznych była systematyczna pomoc w nauce i przy odrabianiu zadań domowych oraz wdrażanie dzieci do wzajemnego pomagania sobie.
Od września wprowadzony został system nagradzania pozytywnych zachowań poprzez gromadzenie plusków. Na baliku szkolnym zostanie nagrodzona osoba z największą ilością plusków.
Ocenie podlegała: kultura osobista, relacje koleżeńskie, dbanie o porządek, aktywność na zajęciach, udział w konkursach oraz systematyczne odrabianie zadań domowych.
Dzięki wsparciu finansowemu rodziców, dzieci miały zapewnioną ciepłą herbatę. Oprac. A. Picha, K. Świerczek
autor: irena_kula
, data: 2010-12-20 13:43:05
|